Skadebehandler

Som skadebehandler varetager du forløbet fra en kunde anmelder en skade, til sagen er afsluttet. Du skal give kunden en god service ved at være åben, idérig, forandringsparat og empatisk. Kunderne skal føle sig godt hjulpet og skal have tillid til, at forsikringsselskabet overtager deres problem.

Typisk skal du behandle forskellige former for skader, eksempelvis bygnings-, indbo-, auto- samt landbrugs- og erhvervsskader. Din opgave vil være at tage stilling til, om skadeårsagen er omfattet af forsikringen samt vurdere omfanget af skaden og prisen for udbedring af skaden. Det er derfor en fordel, hvis du har en speciel viden, som forsikringsselskabet kan drage nytte af i skadesbehandlingen. Det kan eksempelvis være byggeteknisk viden eller kendskab til smykker eller elektronik.

Som skadebehandler skal du indstille dig på at arbejde selvstændigt i et til tider hektisk miljø. Og du skal være villig til at træde til i akutte skadesituationer, eksempelvis ved skybrud. Jobbet som skadebehandler sikrer dig udfordringer og forskelligartede arbejdsopgaver hver dag.

Nederst på siden, kan du læse om EBRUS arbejdsdag som skadebehandler hos Topdanmark

FAKTA

Arbejdssteder:

Forsikringsselskaber

Stillings
betegnelser:

Skadebehandler

KARRIEREVEJEN

9./10. klasse
STX, HF, HHX eller HTX
Finanselev, finansbachelor
Skadebehandler

EBRU, 22 ÅR, SKADEBEHANDLER HOS TOPDANMARK

Ebru er 22 år og bor i Helsingør. Straks efter gymnasiet læste hun videre til professionsbachelor i finans. Under sin uddannelse var Ebru i praktik i Topdanmark, hvor hun også arbejdede som studentermedhjælper i et år. I februar 2016 blev Ebru færdiguddannet, hvorefter hun fik arbejde hos Topdanmark i Ballerup som skadebehandler.

 

Min interesse for forsikring kom under studiet, hvor jeg havde forsikring som valgfag. Det er et meget spændende job, og jeg sætter stor pris på at have kontakt med mange forskellige kunder. Jeg kan især lide følelsen af at vejlede og hjælpe den enkelte kunde, så de kan få svar på deres spørgsmål og komme videre.

 

De fleste kunder ringer til mig på telefonen, mens andre skriver e-mails eller sender sms. Det er meget forskelligt. En del af jobbet er også at have kontakt til værksteder, andre forsikringsselskaber og politiet. Så man lærer hurtigt at løse mange opgaver på en dag.

 

De bedste oplevelser på jobbet er, når kunderne er glade og giver udtryk for, at de har fået en kompetent og hurtig hjælp. Jeg kan rigtig godt lide at sætte mig i kundens sted, og gøre alt jeg kan for at finde en løsning. Det er også udfordrende, fordi ingen kunder eller skader er ens, så det skal være en individuel løsning hver gang.

 

Jeg er endnu ret ny i branchen, så lige nu har jeg fokus på at få mere erfaring i afdelingen. Mit job er meget alsidigt, og det udvikler mig både personligt og fagligt. På længere sigt vil jeg gerne videreuddanne mig. Jeg kan godt lide udfordringer, og jeg kan godt forestille mig, at jeg vil arbejde med strategi og ledelse.

 

I sin fritid bruger Ebru gerne tid på at holde sig i form i fitnesscentret og på at hygge sig med sin mand og sine venner og veninder. Hun går også op i mode og kan bruge mange timer på at læse om nye trends på nettet og sociale medier. Og så glæder hun sig til det næste afdelingsarrangement, som hun er med til at planlægge.

Se de mange muligheder
i finanssektoren

Bank og Realkredit

IT

Forsikring og pension

Se de mange uddannelser & jobtyper i finanssektoren

IT

Administration, Jura og HR

Forretnings- og Produktudvikling

Kommunikation, PR og Markedsføring

Finansiel rådgivning

Ledelse