Kunderådgiver, Forsikring

Som kunderådgiver er dit primære arbejdsområde at servicere, rådgive og sælge forsikringer til nye og eksisterende kunder. Det kan være privatkunder, landbrugskunder eller erhvervskunder. Du skal kunne identificere og forstå den enkelte kundes behov for forsikringer – både i dialog med kunden og i den efterfølgende løsning til kunden.

Som kunderådgiver er det blandt andet vigtigt, at du brænder for at sætte kunden i fokus og er indstillet på et højt kvalitetsniveau. Ligesom du skal være fleksibel, hjælpsom, positiv, udadvendt, service- og resultatorienteret.

Det er vigtigt, at du som kunderådgiver kan skabe tryghed for kunderne, og at du evner at bruge din tid effektivt i en travl hverdag.

Kunderådgiveren bliver uddannet fra Forsikringsakademiet sideløbende med det daglige arbejde.

Typisk starter du som kunderådgiver for privatkunder, og senere kan du blive rådgiver for landbrugs- og erhvervskunder.

Nederst på siden, kan du læse om RIKKES arbejdsdag som kunderådgiver hos Topdanmark

FAKTA

Arbejdssteder:

Forsikringsselskaber

Stillings
betegnelser:

Sagsbehandler,

Forsikringsrådgiver

KARRIEREVEJEN

9./10. Klasse
STX, HF, HHX eller HTX
Finanselev, finansøkonom, finansbachelor
Kunderådgiver

RIKKE, 28 ÅR, KUNDERÅDGIVER HOS TOPDANMARK

Rikke er 28 år og bor i Horsens. Efter gymnasiet arbejdede Rikke i en butik som salgsassistent, inden hun i 2009 begyndte som elev i Topdanmark. I 2011 var hun færdiguddannet som finansassistent og fik tilbudt arbejde i Topdanmarks afdeling for Dyreforsikring i Ballerup. I 2013 skiftede hun til Kundecentret i Viby.

 

Da jeg altid har været rigtig god til at tale med mennesker, og jeg havde hørt godt om forsikring, var det let for mig at vælge Topdanmarks elevuddannelse. Jeg kan godt lide, at uddannelsen er en kombination af skoleforløb og praktik, så det ikke var undervisning det hele.

 

Jeg elsker mit job, fordi jeg er med til at rådgive kunderne om forsikring, som er vigtigt for mange af dem. Jeg har været i Topdanmark i syv år, og det siger en del. I de syv år har jeg fået lov til at arbejde med meget forskellige opgaver. Det betyder, at jeg hver dag gør mit bedste for at yde en god indsats.

 

Hver dag taler jeg med en masse forskellige mennesker, og jeg sætter virkelig pris på, at de har så forskellige behov og spørgsmål om forsikringer og skader, så man skal holde sig på tæerne for at følge med og give en god service hver gang. Det er primært mig, der besvarer henvendelser om hesteforsikring, fordi jeg tidligere arbejdede med dyreforsikringer.

 

Jeg er ikke begyndt at overveje, om jeg på et tidspunkt skal prøve noget andet. Men jeg er sikker på, at der er andre steder i Topdanmark, hvor jeg kan få lov til at vise mit værd. Jeg befinder mig rigtig godt her og får stadig en masse nye udfordringer. Vi har det rigtig godt sammen i afdelingen, og jeg sætter stor pris på, at vi kan hjælpe hinanden, og at vi har forskellige kompetencer, så vi kan rådgive hinanden.

 

Når jeg har fri, er jeg meget sammen med familie og venner. Jeg træner også en smule i fitnesscentret og løber ture. Jeg har fået nogle veninder gennem arbejdet, og vi ses også rigtig meget i fritiden.

Se de mange muligheder
i finanssektoren

Bank og Realkredit

IT

Forsikring og pension

Se de mange uddannelser & jobtyper i finanssektoren

IT

Administration, Jura og HR

Forretnings- og Produktudvikling

Kommunikation, PR og Markedsføring

Finansiel rådgivning

Ledelse